Thursday, October 20, 2005

k-gården

vi gick kurs i fyra dagar med möjlighet till fällande av fågel. tyvärr fann hundarna väldigt få fåglar. e och jag delade på en slot, vilket innebar att jag gick på förmiddagen och e efter lunch. på det viset blev det bara ett par tre släpp per dag men det visade sig var nog för tesla.
måndag
1 styrbar med kroppen. som jag upplever hene har hon mycket bra kontakt. för att vara tesla alltså.
2 sämre kontakt. jagar mycket utom synhåll, fast fortfarande nära. inte helt ur hand således.
tisdag
1 t går i bra kontakt i högt torrt gräs ner mot kyrkan. jag körde ut henne i stort område med liggandebrännässlor. hon fann det intressant och jagade gärna där även om det brände så att farten blev lägre.
2 på stor stubb. hon ger sig in i en trädgård kantad me granar. hon kommer ut igen med hög fart och far som en pil över stubben. dels tänker jag att jag borde ha stoppat henne nä hon passerade och lugnat nerthene innan njag släppte på igen. dels tänker jag att det ser otroligt fint ut med hennes fart över stubben. tyvärr stannar hon inte vid diket. hon går helt ur hand och tar hela nästa stubb mot horisonten. jag springer ner till diket och när tesla är på ingång kallar ja in. tyvärr blir hon nu olydig och vänder om och försvinner igen. detta har jag bara sett ett mindre antal gånger. oftast går det ju att kalla henne till ordningen när hon kommit tillbaks efter en urhandare. när hon slutligen kommer håller hon rak kurs på mig och faller självmant in bakom. ett helt värdelöst släpp!
3 fick ett halvt släpp i honungsörten. bra kontakt.
onsdag
1 dimma och tevliga strängar längs fältet, tvärs den tänkta revieringen. svag vind. det blir stickiga sök och kantsök. jag lyckas i alla fall hålla henne på anvisad mark. en fasan lättar i närheten av tesla men hon ser den inte.
2 helt ur hand utefter ett dike. jag letar efter henne och stöter fyra rapphöns. vid släppets slut kommer hon bakifrån.
3 letar efter slagna rapphönsen. tela lämnar marken, tar vägen och vill runt gården. jag hämtar henne och släpper igen från platsen där hon gick ur hand. denna gång skär hon över fältet (förbi en fasan som janos finner senare), hittar infarten till gården, gersig in i en hage och stöter en kull rapphöns. dessa försvinner över granarna och tesla kan i alla fall kallas in och lyftas över fårstängslet som går runt gården. helt förödande värdelöst släpp.
analys
hansson menar att hon nog varvar upp och glömmer jaga. alterantivt jagar hon splittrat och ofokuserat. jag skulle kunna tillägga att hon är som åsnan mellan en massa hötappar. hon hinner inte få nosen med sig dock. därför finner hon heller ingen fågel. åtminstone inte att stå för.
torsdag
1 använder pip denna dag, dels för att veta vart hon tar vägen när hon går ur hand och dels för att pipen kanske får henne att känna sig övervakad eller dominerad.
hygglig kontakt men ett stick in i skogen. hämtades åter. avslutar längre stund i skogen.
2 sticksök och ej tydligt på vinden. vinden var dock växlande. hon avslutar ohörsamt långt in i skogen/kärret. hon kommer till sist efter mycketskrikande från min sida.
3 söker i smal midsommarråg. går efter diket och sedan ur hand helt och hållet. jag vänder henne ryggen och går till platsen där hon bore vara, dvs där hon gick ur hand. hon kommer ganska snart in till mig och faller in bakom. därifrån får hon tokreviera uppför fältet. jag blåser vänd två gånger (för varje 90-graderssväng) i varje vändning.
hon går ur hand ytterligare en gång ochtar en repa i honungsörten. samma proccedur upprepas igen med att jag visar rygg, hon kommer åter, faller in bakom och får reviera.
slutanalys
hansson föreslår straffpipa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home