Friday, September 16, 2005

Lydnadsträning och vallning

Kort om lydnadsträningen.
Tesla måste lära sig att gå fritt följ. Hon faller in i bakom.
Tesla måste lära sig att hoppa över hopphindret.
Vi måste öva att gå fot. Margareta gillade inte alls mina svängar med det inre benet. Hon menar att detleder till krockar.

När vi övade fritt följ föll Tesla in bakom. Jag såg inte riktigt vad hon gjorde men lockade på henne. PLötsligt sätter hon högsta fart bort över ängen i riktning mot den plats där vi hört fasan locka. Hon sticker över hela stubben och jag tar upp jakten. På håll ser jag henne dansa runt med ett par rådjur. Hon verkade smyga på dem och valla dem. Eller så ville hon leka med dem? Hon lämnar dem och dyker in bland buskarna vid ett dike. Upp kommer en hare. En halv minut senare kommer Tesla. När jag blåser inkallning vänder hon tvärt och hamnar hos råisarna som nu sätter av i galopp. Tesla efter.

Jag väntar en stund och blåser inkallning. T kommer in till mig och väljer att gå bakom igen.

M engagerar sig i problemet och vi vill gillra en fälla men T låter sig inte luras att göra om samma sak igen. Vi ska försöka igen kommande gånger.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home