Sunday, October 09, 2005

två dar på d bruk

första dagen hade t ett snyggt stånd på stubben men fågeln gick innan jag var framme eller om tesla tjuvreste, det är svårt att säga. hon gick efter men inte ur hand. jag kunde hämta in henne och släppa på igen. nytt snyggt stånd. denna gång rask avance på kommando och eftergången hejdad med linan.

torrt och fågellöst på eftermiddagen. sista släpp tappar jag bort henne i slyn vid sågen. vi ses igen i leifs bil

andra dagen på stubben gick t ur hand i två släpp och revierade finfint i ett.

släpp i parken gick i högsta fart runt parken tills hon fick upp ett hårvilt, som jag tyckte påminnde om en räv, varefter hon försvann mot granplanteringen. efter ett par minuter kommer hon mot mig och granarna förföljandes en fasan. flera fasaner lättar från vägkanten. senare ett fint stånd i skogen vid vägen. hon preciserar och svänger på så sätt så att hon står mot mig. när jag ger resningsorder lättar fasanen på sidan om oss, dit den löpt. eftergången hejdas med linan. detta arbete räddade ändå dagen.

t står mycket fint och hon finner en hel del fågel. när terrängen är mer småskuren blir hennes sök för stort och hennes kontakt för dålig. egentligen går hon inte större än på stubben men är svårare att se. t funkar alltså bra under vissa förutsättningar. det kan bli bättre men vi har i alla fall kommit en bra bit på väg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home