Thursday, October 13, 2005

onsdagsträning

vi åkte till å med å och m. tesla fick sitt första släpp i medvind på vall med prästlöss ner mot ån. ingen fågel men jag kande att det gick att styra henen med kroppen så som vi gjorde tillsammans med leif på d bruk.

i andra släpp går vi på vall m stora holmar. tesla går ut stort utan att försvinna man kan lita på att hon kommer tillbaks även om hon går över en kulle. styr henne upp mot en hage och hon stramar upp. hon flyttar sig fram en meter, så en meter till och ståndet är helstramt. när åke och jag är på väg dit tjuvreser hon en fasan och går efter. när hon inte kommer efter en stund går jag och letar. hon skäller och jag hittar henne i stående över en tryckande fasan. den flyger inte när hon reser så jag tar den med handen och stoppar den i fickan.

jag håller linan och tesla och jag är påvägtillbaks när hon fattar stånd just vid taggtråden i hagens kant. hon reser precist, bromsas på eftergången och åke skjuter. han får sätta skottet aningen över fasanen för att inte riskera att träffa tesla med randhagel så fasanen lever än. tesla får söka en stund men kopplas så upp. m och b hittar fasanen.

jag släpper fasanen under en nyponbuske och den kurar ihop sig under en överhängande sten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home